dimarts, 30 d’abril del 2013

EXPRESSIÓ ARTÍSTICA A LA DÈCADA DELS ANYS SEIXANTA.

La dècada dels anys seixanta representa un dels períodes culturalment més vius i explosius. El moviment artístic predominant va ser el Pop Art, encapçalat per una de les figures més emblemàtiques i inclassificables de la història de l'art, Andy warhol, qui encara es manté com una de les icones del segle XX. El Pop Art neix a Amèrica, país nucli de la cultura pop, la qual troba l'entorn perfecte a les grans ciutats, on els hàbits de consum i els avenços tecnològics han transformat la vida dels ciutadans de classe mitjana. Ens trobem, doncs, al cor de ciutats com Nova York i Londres on el marketing i els sistemes de consum creen nous slògans publicitaris amb les cel-lebritats de moda que el Pop Art utilitzarà com a autèntiques icones de les seves manifestacions i les convertirà en imatges carregades de múltiples significats. Però la pregunta és: encaixen els “hippies” dins d'aquesta estètica aparentment frívola que utilitza les marques de productes de consum i els persontages famosos per a expresar-se? No hi ha una resposta exacte, però el cert és que el Pop Art és realment crític amb la societat i els seus hàbits de consum de masses. I si parlem dels ”hippies”, aquest fet resulat inqüestionable, ja que aquests, ja eren hereus de l'actitud crítica de l'anterior generació beat dels anys cinquanta. Així doncs, podem dir que els hippies varen assumir un comportament de compromís polític amb la intenció de fer trontollar els valors morals conservadors i en general les bases del sistema capitalista.
 
Los temas pictóricos del Pop Art están motivados por la vida diaria, refuerzan y reflejan el cambio cultural(...)La conducta heterodoxa y provocativa, la conmoción y alteración de lo cotidiano, la ruptura de los tabúes(...)Este proceso puso en marcha la inversión de los valores en las relaciones humanas y cuestionó el tradicional reparto de papeles: la educación antiautoritaria, la emancipación de la mujer, las nuevas estructuras profesionales y la liberación de la mujer(..)(extret de Pop Art, OSTERWOLD, Tildman, Taschen)

Rellevant va ser també el vincle de la música pop amb els artistes. Aquests últims van dissenyar caràtules de discs per als grups, Warhol per la Velvet Undergound (1967), o Blake i Hamilton per The Beatles (1962). David Bowie, Lou Reed, entre altres, tots ells músics de magnètica personalitat i estètica ambigüa es van inclinar per aquest moviment que utilitzava objectes de consum com la Coca-Cola o les sopes de conserva per a convertir-los en autèntiques icones. Pesonatges com Joan Crawford, Liz Taylor, James Dean o Marilyn Monroe, passen pel filtre dels artistes que les converteixen en imatges plastificades i de cert caire decadent.

 
Vint anys després de la seva mort, Andy Warhol, pare del Pop Art, encara desperta admiracions i controvèrsies. Les declaracions que va fer en vida són un clar testimoni de la seva personalitat inclassificable. “Some company recently was interested in buying my aura. They didn't want my product. They kept saying: we want your aura. I never figured out what they wanted. But they were willing to pay a lot for it. So then I thought if somebody was willing to pay that much for it, I should try to figure out what it is”. “If you want to know all about Andy Warhol, just look at the surface of my paintings and films and me, and there I am. There's nothing behind it.” (extret de Google Scholar)
Warhol, com altres artistes del segle XX, per exemple Dalí, va saber crear la seva pròpia marca, de tal manera que avui en dia, el món del marketing encara estigui vinculat al seu nom. Les seves creacions en sèrie, gairebé al límit de les produccions comercials de masses, i la seva famosa afirmació “tots podem ser artistes”, van fer qüestionar el paper de l'art i els museus.
Però no només Warhol, altres artistes com Robert Indiana, Jasper Johns, Claes Oldenburg, Peter Blake o Lichtenstein, van obrir una nova porta a la concepció de l'art, carregant-lo de nous significats.

 
Per a saber-ne més :

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada